17.9.08

Barnvagnscafé!

Jag har googlat på bra fik för mammor/barn och barnvagnar.
Tycker inte att jag hittar ngt.

Ngn som har ett bra tips????

Hittade en blogg där det var en tjej som listat sina bästa cafén, ska testa dem.

Stockholms bästa caféer för mammor

november 16, 2007 · Inga kommentarer

Många nya saker uppdanas när man blivit mamma som tex. att man inte kan gå på vilket café eller restaurang som helst för att man inte får plats med eller inte är välkommen med barnvagn. Jag har inga problem med att förstå att man på vissa ställen inte får plats med 10 barnvagnar inomhus däremot kan jag bli irriterad över den negativa attityd som ganska många caféer i Stockholm har. Jag har själv drivit café i Stockholm för ett antal år sedan och insåg då snabbt att de fikande mammorna inte bara var trevliga och bra kunder de kom dessutom på tider då det ändå var relativt tomt i cafét. Så tänk om alla griniga caféägare, morsorna är här för att stanna! Nog med gnäll, jag vill gärna rosa och tipsa om några favoritcaféer i Stockholm.

1. Den självklara vinnaren är Pappas Deli ( fd. J.Grey Deli ) på Lilla Essingen. Ett perfekt ställe att promenera till för att sedan kunna njuta av deras underbara utbud. Precis som namnet säger är detta ett typiskt Deli, något som det faktiskt inte finns så många av i Stockholm, trist nog. Hit kan du komma för att äta frukost, lunch, ta ett glas vin eller bara fika. Favoriten är macka på surdegsbröd med färskost och skinka. Kaffet är utsökt, lagom varmt och lagom lent. Det finns även gudomliga primörsallader och kakorna skall vi inte ens tala om..

Förutom att personalen är supertrevlig och personlig finns det gott om plats för barnvagnar både ute och inne. Här finns också barnstolar och en toalett med fräscht skötbord. Mina bästa rekommendationer till Pappas Deli! http://www.jgraydeli.se/serendipity/

2. Den otippade tvåan är Coffeehouse by George på Odenplan. Normalt ogillar jag alla dessa kedjor och Coffeehouse by George är rentav ett riktigt skitcafé på vissa ställen men,men här ser man hur viktigt det är med bra personal! Cafét på Odenplan är alla mammors dröm! Det första man ser när man kommer in är alla fikande mammor, därefter dras blicken mot disken med det inbjudande sortimentet, det är riktigt svårt att välja.

Utbudet är ungefär detsamma som de flesta caféer det vill säga, egentligen inte särskilt upphetsande eller spännande men här ser allt inbjudande ut. Mackorna är goda, pajerna är rikligt tilltagna och kärleksmumsen serveras med grädde och färsk frukt! Latten är god. Det går dessutom kvickt att beställa,något som inte är helt oviktigt om man har en unge hängandes på armen. Cafét är stort och det finns plats för både barnvagnar och ett 5-10 barnstolar. Definitivt värt ett besök. Adress: Odengatan 45.

3. Vurma, hmm tänka sig att Vurma faktiskt också tillhör en kedja, fast en lite mindre sådan. Faktum är att alla “Vurmor” är bra det vill säga den på Söder, på Kungsholmen och den i Vasastan-det är bara att välja vilken som passar. Här har dom fantastiska sallader och hembakat bröd, kakor och bullar. Som den vanemänniska jag är beställer jag alltid quinoasallad med bacon och kyckling, den är ljuvlig och väl tilltagen och på köpet får man dessutom alltid en frukt. Efter salladen är man mer än mätt men jag kan aldrig motstå de nybakade kardemummabullarna som är “to die for”! Latten är perfekt, kanske skulle man önskat något större latteglas. Vurmas atmosfär och inredning är ganska retro-alternativ men det funkar just för att maten är så himmelsk. Varje gång jag är där irriterar jag mig dock på den lååååångsamma servicen, här är det minsann ingen som skyndar men jag konstaterar gång efter gång att det är värt det återigen för att maten väger upp hela upplevelsen. Varför Vurma hamnar på tredje plats trots bullarna är för att det inte är världens mest barnvänliga ställe, det är ganska trångt, visserligen finns barnstolar men det finns inget skötbord på toaletten. Kanske skall man sköta blöjbytena på det alternativa sättet, ute i det fria. Det händer faktiskt ganska ofta att jag tar take-away och då slipper man ju fundera på hur man ska göra om ungen skitit ;). www.vurma.se

4. Ett litet kök -vägg i vägg med inredningsbutiken Room.

Detta verkar vara lite av en mötesplats för många mammor och det är nog barnvagnsvänligheten och anslutningen till Room som gör detta ställe så attraktivt för mammor. Ett litet kök är en mix mellan restaurang och café vilket gör att utbudet är något dyrare än på ett mer traditionellt fik och därför rekommenderar jag hellre lunchmenyn än de inplastade mackorna. Det kanske var en tillfällighet men sist jag var här och lunchade ( 2 mammor + 2 barn + 2 barnvagnar ) så tog dom faktiskt upp beställningen vid bordet - helt suveränt! Jo jag vet att på restaurang så är det bordsbeställning som gäller men att en servitör kryssar bland barnvagnarna och tar upp beställningar kändes inte helt väntat, snarare lyxigt. Kort och gott jag betalar gärna 95 kronor för en lunch om jag för en gångs skull kan få sitta ner en stund ;). Som sagt maten, kaffet och kakorna är helt ok dock ingen smakupplevelse som jag direkt lagt på minnet. Här finns plats för barnvagnar och här finns en ganska stor toalett med skötbord. http://www.ettlitetkok.se

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Barnvagnspromenader, 15 vandringar för stora med små" super bra bok med tips på promenader, fik och shoppingställen för oss med barnvagn!

Lena @ Barnvagnscafe.se sa...

Hej!

Jag har precis startat den icke vinstdrivande siten www.barnvagnscafe.se för att ge alla oss föräldrar här ute en samlingsplats för att hitta vettiga fik över landet där vi är välkomna med våra barnvagnar.
Oavsett om du är på semester eller hemma så skall det vara lätt att hitta ett fik med rum för oss och våra små älsklingar.
Det blir lättare att ta sig en fika med sin/a små guldklimpar när man vet att det faktiskt går att byta blöja och värma barnmat på plats. Vi behöver DIN hjälp med utvärdering av de caféer och restauranger du besöker.
Kika in på www.barnvagnscafe.se och skriv in dina senaste spaningar.
Varje månad utses "Månades Spaning" av de utvärderingar som kommer in med bilder och den belönas självklart!

Kom igen! Hjälp mig göra www.barnvagnscafe.se till en kraft att räkna med i caféSverige!

//Lena @ Barnvagnscafe.se